در این دیدار دانشجویان سوالات متعددی را از رییس مجلس مطرح کرده اند که یکی از مهم ترین آنها نوع موضع گیری آقای لاریجانی در فتنه 88 و تعبیر "ساکتین فتنه" بوده است.
 
در همین راستا رییس مجلس شورای اسلامی ضمن دفاع از عملکرد و مواضع خود در فتنه 88، اظهارات مورد اشاره را به زبان رانده است که لازم است نکاتی در این باره بیان شود.
 
ایشان در حالی عده ای را متهم به تجارت سیاسی و علم کردن فتنه کرده است که رهبر معظم انقلاب نخستین کسی بودند که بعد از انتخابات 88 و شروع آشوبهای خیابانی توسط ضدانقلاب، ضمن بکار بردن واژه "فتنه" از همه نخبگان خواستند تا با موضع گیری نسبت به آن حوادث، به روشنگری در میان مردم بپردازند.
 
به عنوان نمونه معظم له در 29 تير ماه و در روز مبعث فرمودند: "نخبگان بدانند هر حرفى، هر اقدامى، هر تحليلى كه به آنها كمك بكند، اين حركت در مسير خلاف ملت است. همه ‌ى ما خيلى بايد مراقب باشيم؛ خيلى بايد مراقب باشيم: مراقب حرف زدن، مراقب موضع گيرى كردن، مراقب گفتن ها، مراقب نگفتن ها. يك چيزهائى را بايد گفت؛ اگر نگفتيم، به آن وظيفه عمل نكرده ايم. يك چيزهائى را بايد بر زبان نياورد، بايد نگفت؛ اگر گفتيم، برخلاف وظيفه عمل كرده ايم. نخبگان سر جلسه ى امتحانند؛ امتحان عظيمى است. در اين امتحان، مردود شدن، رفوزه شدن، فقط اين نيست كه ما يك سال عقب بيفتيم؛ سقوط است. عقل، اين سياسی‏بازى‏ها و سياسى‏كارى‏هاى متعارف نيست؛ اينها خلاف عقل است. «العقل ما عبد به الرّحمن و اكتسب به الجنان»؛ عقل اين است كه انسان را به راه راست هدايت ميكند. اشتباه ميكنند آن كسانى كه خيال ميكنند با سياسى‏كارى، عقلائى عمل ميكنند؛ نه، عقل آن چيزى است كه راه عبادت خدا را هموار ميكند. شاخصش هم براى ما، بين خودمان و خدا، اين است كه نگاه كنيم ببينيم در بيان اين حرف اخلاص داريم يا نه؟ به فكر خدائيم يا نه؟ من دارم براى خاطر خدا، رضاى خدا حرف ميزنم يا براى خاطر جلب توجه شما دارم حرف ميزنم؟ براى خاطر خداست يا براى خاطر دل مستمع و غير مستمع است؟ معيارش اين است. به خودمان مراجعه كنيم؛ اقضى القضات نسبت به انسان، خودِ انسان است. خودمان را فريب ندهيم؛ بفهميم چه كار ميكنيم؛ بفهميم چه ميگوئيم؛ چه حركتى ميكنيم."
 
این در حالی است که رییس مجلس شورای اسلامی تا مدتها بعد از انتخابات 22 خرداد با اتخاذ مواضع خاص، بسیاری از نیروهای انقلابی را متحیر کرد و حتی در برخی سخنان خود از جمله گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما در 30 خرداد 88 به انتقاد معنادار از شورای نگهبان پرداخت.
 
لاریجانی اگرچه در مردادماه 88 با صراحت به کروبی تاخت و محتوای نامه کذب وی به هاشمی رفسنجانی را دروغ خواند اما مجددا ترجیح داد مدتی سکوت کند و پس از آن بود که به تدریج مواضع تقریبا قابل قبولی اتخاذ کرد.
اما در عین حال باز هم در برهه هایی مانند توهین ضدانقلاب به عکس امام در دانشگاه تهران و افتضاح روز عاشوری فتنه گران لاریجانی واکنش مناسبی نداشت چنانچه در مورد اول وی 4 روز پس از آن حادثه لب به سخن گشود و در مورد دوم نیز ضمن تاکید بر تبرئه جناح چپ در ماجرای روز عاشورا گفت: 
 
"ما حساب جريان‌هاي سياسي داخل انقلاب نظير جريان‌هاي موسوم به چپ در نظام را از چنين افراد ضد انقلاب جدا مي‌نماييم، چه آنان كه عموما حسن سابقه در ديانت از انقلاب و تعلق خاطر به انقلاب و آرمان‌هاي امام خميني (ره) داشتند اما انتظار هم داشتيم برخي از آقايان كه در حوادث انتخابات اعتراضاتي داشتند به هوش بيايند، با اين همه اماره و بينه مسير خود را به طور روشن از اين جريان زشت‌ كار جدا كنند."
 
و این در حالی بود که رهبر معظم انقلاب در 8 خردادماه 1390 در دیدار با نمایندگان مجلس که از قضا آقای لاریجانی نیز در آن حضور داشتند، فرمودند:
 
"جریانی که اوایل انقلاب به جریان چپ مشهور بود و شعارهای خوبی می داد با وجود داشتن آدمهای با تقوا، از مراقبت و تقوای جمعی غافل شد و کار به جایی رسید که «فتنه گران ضد امام حسین (ع) و ضد اسلام و امام»، به آنها تکیه کردند که این واقعیت نشان می دهد غفلت از تقوای جمعی، خطری بسیار بزرگ است."
 
حال مشخص نیست در حالی که بیش از سه سال از فتنه 88 می گذرد و و در این میان رهبر معظم انقلاب همچنان در سخنرانی های متعدد خود در جمع های مختلف مردمی و دانشجویی بر این موضوع تاکید می کنند، چگونه اتهام "علم کردن فتنه و تجارت سیاسی" با آن، به نیروهای انقلابی قابل قبول است؟ و اصولا در یک کاسه قرار دادن نیروهای انقلابی که بدون توجه به دعواهای شخصی به صحنه مقابله با فتنه گران آمدند با سران فتنه ، چه پیشبردی برای اداره امور کشور دارد؟